De Britse danceband Faithless heeft een deal gesloten met de Italiaanse autofabrikant FIAT. Op zich geen groot nieuws. Eerder al gebruikte FIAT populaire bands of artiesten in hun reclames zoals Harry Connick Jr. of Vasco Rossi. Het vernieuwende zit 'm echter in de deal die is gesloten, en wel eens de toekomst van de muziekfinanciering zou kunnen zijn.
De muziekindustrie maakt nog steeds stormachtige tijden door. Met name het downloaden van muziek zonder hiervoor te betalen heeft veel platenmaatschappijen naar een failissement gebracht. En de overgebleven grote maatschappijen hebben geen interesse of ruimte voor alle bands of hebben slechts beperkte promotiebudgetten te besteden . Veel artiesten gaan daarom op zoek naar andere manieren om hun muziek aan de man te brengen dan via een maatschappij. Om dat te financieren worden inginieuze constructies bedacht. De deal tussen Faithless en FIAT is daar een mooi voorbeeld van en wellicht een voorbode voor vergelijkbare deals. Maar wat doen ze dan precies?
FIAT en Faithless zullen de eerste zogenaamde prommercial gaan uitbrengen. De prommercial is in dit geval een 3 minuten durende videoclip van de nieuwe single van Faithless Feelin' Good die aanstaande zondag haar premiere zal hebben tijdens een reclameonderbreking van Big Brother in Engeland. Het FIAT logo zal in de clip niet in beeld verschijnen maar een belangrijke rol is wel voor een blauwe FIAT Punto Evo. Na de premiere van de videoclip zal een 30 seconden durende, aangepaste versie ervan worden uitgezonden als traditionele reclame. Gelijktijdig zal de verkoop starten van een speciale editie van de Fiat Punt Evo onder de naam ........ Feelin' Good .
Hoe werkt het nu precies? Faithless, bekend van onder meer hun megahit God is a DJ, had geen contract meer bij een platenmaatschappij. Ze krijgen echter ook geen geld van FIAT. Wel kregen ze de gelegenheid deze dure clip te maken op kosten van FIAT dat op haar beurt gebruik maakt van de populariteit en het imago van de band en dus geen extra kosten kwijt is aan het inhuren ervan. Extra voordeel voor Faithless is het feit dat de clip en dus ook hun nummer regelmatig onder de aandacht zal worden gebracht van kijkers die wellicht kopers worden van de single of zelfs van het album.
Met name de muziekwereld zal de resultaten van deze deal met bovengemiddelde aandacht volgen en deze wellicht gaan vervolgen als een en ander gunstig verloopt. Voor de consument is het nog even wachten tot zondag om te zien of de auto en natuurlijk ook de muziek bevalt. Onze favoriete muziek bij een reclame van FIAT is tot nu toe nog steeds Meravigliosa Creatura van Gianna Nannini bij de lancering van de nieuwe Fiat Bravo, die er trouwens ook zeker mag zijn.
dinsdag 17 augustus 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten